Thursday, June 21, 2007

malasnye kamu...errr ke saya?

.: hati saya berkata...

uhuks! emosi saya agak tak stabil akhir2 ini ditambah dgn perangai malas saya yang menjadi-jadi walaupun sabtu ini saya akan mendaftar di cenfos uia. jadi akibatnya...blog ini bersawang lah nampaknya..malas, malas, malas, susah betul saya nak buang bad habit ni walaupun saya dh cuba berkali-kali dgn sepenuh hati..uhuh, saya benci kamu MALAS! nyah kamu dari sini! truthly, saya jadi benci dengan perangai saya yang satu ini yg selalu buat saya jd lemah..

saya selalu fikir..kenapa Allah jadikan perasaan malas..kalau Allah tak ciptakan perasaan malas tu, kan senang. maka takkan ada lagilah orang yang malas di seantero dunia ini. maka semua orang akan rajin bekerja. maka semua orang dapat memanfaat masanya..ni berapa banyak maka da...

"I asked for strength and God gives me difficulties to make me strong.."

rasanya, dh ramai yg baca quote tu, jadi kita akan hanya sekadar baca? tanpa mengambil pengajaran yg ada? kalau mahu jadi orang yang rugi, silalah buat tak tau je.. berkali-kali kita minta pada Allah dlm ma'thurat yg kita cuba lazimi moga beri kita kekuatan untuk buang rasa malas kan? sungguh! DIA mencipta perasaan malas bukan sia2. DIA memberikan kita perasaan malas supaya kita sedar kelemahan diri maka perbaikilah! setiap usaha yg kita curahkan dan titik peluh yg jatuh kerna nak buang sifat malas, moga Allah berikan markahnya di akhirat. kita cuma hamba si Dia yg lemah..tak bohong kan..sgt susah nak menyahkan perasaan malas dr diri sbb kita ni senang rasa senang dgn dgn perkara yg yg mudah, selesa, tak penat, cepat rehat... sebenarnya...

"tiada kerehatan bagi orang yang beragama"

believe it! belajar buang rasa malas akan buat kita lebih kuat. kuat dan sehat mcm iklan biskut tiger atau milo? mungkin tak..tapi insya Allah saya jamin, rasa kekuatan itu akan datang bila kita dapat overcome godaan2 yg cuba buat kita jd malas balik...

uhuh! tipu daya makhluk merah yg bertanduk mmg menyakitkan. tak de cara lain dah melainkan kita hapuskan dia? sape dia? perasaan malas td lah! kalau tak banyak, sikit pun jaaadilah. kalau bukan mula dr sekarang, bila lagi?

kenapa? tak percaya? sungguh Allah menciptakan sesuatu bukan dgn sia2...sekecil2 benda macam MALAS ini pn Allah jdkan ibrah utk kita lihat dan berfikir ttg kekuasaanNYA

utrujah: saya cuba bayangkan dunia ini tanpa orang malas:)....maka bermula dr saya..kena jd SEDIKIT rajin dr semalam..uhuks! sakitnya...nk tinggalkan malas ni...

No comments:

Post a Comment

yang memberi hati