Thursday, June 7, 2007

accident?

.: hati saya bercerita..

you know what? pg td abg saya accident! saya sgt lah terkezzzut beruk bila saya bgn pagi dan buka pintu depan (don't get me wrong! saya ttdo blk lps subuh bukn trlps subuh:p jadi saya tak tau apa yg jd sblum tu) smbil mendukung adik saya yg comel dan menggeramkn. sooo sedey when i saw the kancil. cermin depan berderai habis n bhgn depan keta kemik (hancuss harapan saya nk suruh dia bwk saya ke jusco!) lps tu,saya trus serbu bilik dia..tp tgk dia dh ttdo! sooo slumber! buat saya bimbang dan bengang je. bila panggil2, sekali dia tdo mati daaa.. saya pun buat tak tau je lah. dan keboringan pg tu membuat saya join adik2 saya, adam n azizah dgn operasi mereka menggodeh trophy2 saya. habis di cabut semua reben2 yg cantik. then,saya suruh depa psg balik! sambil2 tu, adik saya pn cerita lah..

saya: adam, abg accident eh pg td?
adam: haah
saya: bila abg accident?
adam: pagi td
saya: abg langgar apa?
adam: lori
saya: btul ke abg langgar lori?
adam: haah
saya: masa tu ummi ada tak?
adam: ummi ada, abah takde. dh pgi keje.
saya: ummi tau tak?
adam: tau
saya: bila abg accident?(brapa kali saya dh tnya soalan nih?)
adam: masa nk hntar anisah pgi sekolah(sekali jwpan dia lain daa)
saya: owh. adam ada tak masa abg accident?
adam: xde
saya: abis mana adam tau abg langgar lori?
adam:...(dia tak tau nk jwb apa)


~jwpnnya sikit2 je sbb ni adalah soal selidik dgn adik saya yg baru berumur 5 thn

saya pn trus buat muka tak tau...nk tnya abg saya..dia tgh tido pulak! tapi dlm hati,saya sgt lah bimbng(mula2 tgk kete tu saya ingat tgn dia patah ke apa ke) dlm pukul 10.30pg, ummi saya balik dr sekolah (ummi br abis periksa) ummi ajak adik2 ni gi jejln di danga bay. saya pn ikut je lah dgn senang hati(^_^") bila tak de bende pn kt danga bay, ummi singgah beli eskrim dgn dibelanja oleh saya..kih3 on the way tu, terus jemput anisah dr sekolah(biasanya abg saya yg kna ambik dia kat sekolah) tgk kt tgn dia luka sikit, terus saya tnya. kna accident pg td eh? dia terus jawab, haah. adik2 saya yglain cakap, anisah duduk depan sebelah abg eh? kalau anisah duduk belakang mesti tak kena kan. bila balik, saya kejut balik abg saya.

saya: oi! bgn lah!
abg: hmm..(tp dia tak bgn pn. lg tarik bantal ada)
saya: accident td luka tak?
abg: tak de lah, sikit je.( dalam keadan dia buka telapak tgn dia)
saya: luka kt mana?
abg: ni je( smbil tunjuk telapak tgn dia)
saya: mana?
abg: ni lah!(bunyi mcm dia dh boring nk lyn saya)
saya: owh. takkan ni je?(saya baru perasan luka kt telapak tgn dia. smbil tu terus saya belek2 tgn dia smpi ke siku. tp tak jumpa apa2)
abg: yelah. tak de bende lah!(sah,dia boring lyn saya yg byk tnya, dia lg suka lyn ngantuk dia)
saya: bgn ah! ada eskrim kt luar.
abg: puasa ah
saya:...

what ever pn, dia selamat. accident pn depan rumah je. dgn jiran seblah rumah pulak tu!(jiran saya ada lori) tak kisahlah. hmm, bila abah saya balik, kna tembak jugak lah dia. nak baiki2 semua cost more than a thousand maa! then,abah saya sambg ceramah dia, bawak keta mana boleh cuai! bla3.... n so on...peristiwa ni jgk buat saya lg malas nk blaja driving (which is still dlm pertimbangan lg) kih3. disebabkan tu jugak, ummi kata saya penakut. mana ada!

sebenarnya, hmmm..bimbg mcm mn pun saya to my beloved bro, saya akur semua yg berlaku adalah ketentuan Allah. as a muslim, pengetahuan kita ttg qada' n qadar dimaklumi sgt terhad. hari ini, abg saya accident, dia selamat. esok lusa? selamat ke dia? semoga Allah menentukan segala yg terbaik utk dia. maka, terpulang pada kita lah utk mencorak masa kita yg sekarang supaya tak menyesal di kemudian hari(err,yg ni tak berapa tepat. patutnya, supaya tak menyesal di akhirat nnt)

p/s: utk semua pemandu2 berlesen P seluruh malaysia, drive carefully! nnt accident siapa yg susah? mak bapak n family sendiri jgk..esp you my bro!eh, ada moral of the stroy x nih? saya keboringan..

1 comment:

  1. waaa~ kesiannye kat ur bro..[ha ha ha ,nyibuk plak]teringat plak kat adik2 u yang comel2 tuh..esp anas!!

    ReplyDelete

yang memberi hati