Tuesday, November 30, 2010

kongsi kong...

dengan namaMu Allah yang menjadikan kehidupan kami cerminan ibrah

suka nak kongsi cerita ni, by friend yang jauh dimata tapi dekat di hati

Satu hari,Allah beri peluang bersembang-sembang dengan seorang Mak Cik
Yang jalannya tidak segagah orang muda,tak tegak berdirinya dan tak cepat langkahnya
Tapi kelihatan dibuat-buat kuat
Juga sudah kelihatan kedut-kedut di bahagian tepi matanya
Tapi,subhanalLah nur di mukanya sangat menenangkan
Barangkali beliau mendapatkan tarbiyyah madrasah malam
Barangkali beliau mendapatkan tarbiyyah kesabaran sepanjang bekerja
Pesan beliau ketika terdengar riak-riak kerisauan pada nada suara saya ketika berbual


"Nadhirah,jangan takut andai satu hari nanti engkau akan ditangkap
kami di sini sudah biasa ditangkap ahli keluarganya,satu-satu mereka ambil daripada kami
jangan takut andai satu hari nanti ada orang bercakap dengan kamu
Saya tahu kamu jumpa siapa pada hari sekian-sekian
Saya tahu apa yang kamu bincangkan pada hari sekian-sekian
mereka semua hanya mahu menjerat
jangan takut pada manusia,takutlah kamu hanya pada Allah dan kita kene sentiasa bersedia.bersedialah dengan segala persediaan"


Mak Cik ni,pelik tapi,mashaAllah seperti tahu apa yang saya sedang fikirkan
Terima Kasih saya pada Allah tak terkira yang mengilhamkan kekuatan buat saya
melalui Mak Cik ini


Tenang,Puas barangkali itu yang saya rasa
Entah bila ketemu Mak Cik ni lagi
Ya kita berkongsi rasa yang sama
Moga Allah pertemukan lagi pertemuan yang membahkan benih-benih kekuatan
Akhir perbualan yang tak dijangka pertemuannya Mak Cik hadiahkan satu senyuman
Senyuman orang yang puas dengan apa yang telah beliau lalui sepanjang hidupnya
Barangkali itu senyuman terakhir.Allah!


Sahabat,jangan takut untuk menjadi seorang da'ie…Kita Duta Kecil untuk agama Allah yang mulia & suci ini.


Moga Allah golongkan kita dalam golongan mereka yang ikhlas bekerja untuk agamaNya


Satu lagi pengalaman yang saya kira Allah mahu saya renungkan dan ambil pengajaran
Satu hari saya memanjangkan langkah ke Sayyeda Zainab
Memandangkan laluan tak sesesak seperti hari kerja biasa,saya memilih untuk menaiki METRO dari stesen Damardesh,


Sambil menunggu saya duduk di bangku yang kosong yang kebetulan di hujung sebelah kiri saya
ada seorang perempuan muda dan saya kira dia lebih muda dariada saya tapi tampak matang dan dewasa,mungkin disebabkan persekitaran hidupnya yang banyak mengajarnya.Sempat dia menghadiahkan saya senyuman.Berhajat untuk berbual tapi saya malu.Pada masa yang sama METRO pun sampai.


Alhamdulillah seperti yang saya jangka METRO pada hari tu tak sesesak seperti hari-hari biasa.Saya memilih untuk berdiri di tepi palang besi di hujung pintu sambil membelek helaian muka surat Al-Quran yang saya bawa.

Tiba-tiba kelibat perempuan muda tadi menjamah mata saya ketika dia menghulurkan kepingan syiling pada pak cik penyapu sampah beberapa saat sebelum pintu METRO tertutup…Ooh,ini satu pengajaran yang baik untuk saya yang sedikit tak percaya pada orang-orang susah seperti itu.


Sejurus METRO bergerak perempuan tadi berdiri di tempat duduknya sambil bercakap


'Ya Gamaah…Hani'ra ad-du'a…Ha'ra' awwalan ba'din kullukum hayi'ra'u ma'ana'


("semua orang,kita akan baca do'a menaiki kenderaan,aku akan baca dulu kemudian kamu semua ikut")


Ya semua orang mendegarkan katanya dan mengikut dia membaca do'a.Sebelum dia kembali duduk sempat dia berpesan untuk perbanyakkan istighfar dan selawat di hari yang mulia tu.


Terkedu sekali lagi.Hingga saat ini masih saya tafsirkan pengajaran yang Allah telah ilhamkan dan cuba untuk diterjemahkan melalui perbuatan.Berani kan dia.Saya admire perempuan muda tadi.Habis kecoh saya bercerita dengan sahabat-sahabat saya.


Hakikatnya banyak pengalaman-pengalaman yang memberi pengajaran di sini.Yang buat saya tak lupa pada pesan seorang guru bahasa arab saya tentang bumi Mesir ni


'sana memang bumi anbiya,pusat tawadhuk diri,ustazah pun takut kat sana, bukan takut apa,takut sebab itu bumi anbiya tanah boleh makbul doa jika bersungguh,bila kita menyampah/tak suka dengan sesuatu tu memang kita tak dapatlah dan kalau kita suka dan semangat dan usaha bagus, mesti kita dapat bila kita minta pada Allah,yg penting,bila kita dapat sesuatu kejayaan itu, ingat, itu tidak kekal lama.jauhkan dari takabur.itu lah bumi anbiya'

Posted by .nadhirah razak.

utrujah: astaghfirullah, rasa macam keciknye...

No comments:

Post a Comment

yang memberi hati