Wednesday, April 16, 2008

assistant ummi..taip3

saat ini, saya masih lagi on the way to complete the task given by ummi..huhuhu..kerja taip menaip. kerja ummi sangat suka beri pada kami adik beradik. ummi tak berapa suka menghadap komputer ini..kecuali kalau TERPAKSA. kalau ummi menaip, kerja yang boleh disiapkan dua jam jadi lebih lama. bukan nak merendahkan ability ummi, tapi sebab ummi jarang guna komputer, kemahiran menaip pantas tak terasah menjadi tajam..alhamdulillah ummi ada anak-anak yang raaamai..yang suka menghadap komputer berjam-jam, yang boleh menaip dengan lebih pantas..(hasil daripada latihan setiap hari membalas email, buat assignment(*_*!) dan boleh diharapkan menyiapkan kerja ummi..

saya? ummi sangat suka memberi kerja seperti ini kepada saya bila saya bercuti..kata ummi, baik tolong ummi daripada buat kerja entah apa-apa..baek ummi..hehehe, dengan hasrat dihati, kalau siapkan kerja ummi, boleh lah nak chatting sekali, check email sekali, update blog sekali, macam-macam la sekali. kata orang tua-tua: menyelam sambil minum air..tak pun, killing two birds with one stone:) apa-apa hal pun, kesian tengok ummi sebenarnya..duduk lama-lama depan komputer..kesian sangat tengok ummi buat kerja yang dia tak berapa suka..

hmm beberapa hari lepas (rasanya dah seminggu lepas ni), ummi minta tolong lagi..tolong taipkan kertas soalan untuk exam..mula-mula buat saje lah macam biasa..taip itu, taip ini..letak chart, bubuh jadual, adjust tulisan, tempat kosong. semua ikut instructions dari ummi. ummi nak letak ini, saya pun letak. ummi tak suka macam ni, saya pun buang..tak lama lepas tu..siap da..alhamdulillah..save..saya pasti saya dah save! check balik, tak jumpa! dah sudah..tak de lah pulak. jarum jam dah melewati angka sebelas.

ummi pun tanya: siap dah?
saya: siap dah..tapi..ntah ye. hilang la pulak. kakak dah save dah tadi..
ummi: dah tu, nak kena taip semula lah ni..
saya: hmm..esok la kakak taip semula la eh..malas dah bila tiba-tiba hilang (bila dah besar ni, saya sangat berteruns terang dengan ummi kalau malas ('_'!)
ummi: dah lah kalau macam tu, pergi tidur..esok malas nak bangun.
saya: kejap, kejap..sikit lagi..(padahal masa itu, saya tengah online~musti lah saya ni akan lambat off. hehehe)

esoknya..ummi balik dari sekolah lambat dengan muka yang penat. biasanye..ummi akan balik dalam pukul dua lebih. tapi hari tu, dah nak dekat pukul empat baru ummi balik. kesiannya ummi..sambil rehat-rehat, ummi minta tolong lagi. taip lagi! kali ini key in markah..ohhh tidak! kerja yang satu ini saya tak berapa suka..leceh dan..huhuhu..ummi kata lagi, orang tu nak esok! wawawa..banyak cantek orang tu. geram sungguh saya..geram bila kerja leceh-leceh macam ni, bagi kerja hari ni, nak siap esok. terbakar rasanya hati ni..dah lah kerja semalam tak siap lagi! saya sangat geram bila terbayang, kalau saya tak de kat rumah, mesti ummi buat kerja ni sorang-sorang..dah lah leceh..macam nak seksa mak orang je! eiiyyy..

geram di hati tak terbendung rasanya..muka saya jadi masam, semasam oren sunkist yang tak manis. mulut saya ni, laju je membebel pada ORANG TU yang saya tak kenal pun sebenarnya tapi menyusahkan ummi saya dan SAYA! saya buat kerja key in markah dengan hati membengkak. saya tanya ummi dengan nada sebal details yang diperlukan..seakan marah pada ummi..ummi senyum saja, nak buat macam mana..dah orang tu nak esok..hati saya tambah bengkak..eiyyy, orang ni tak reti budi bahasa ke apa? menyusahkan orang macam ni! uhh, marah sungguh saya..ummi senyum saja, tengok saya marah-marah...

dalam marah-marah tu, saya siapkan juga. siap separuh saya key in nama students ummi, saya berhenti sebab dah maghrib. lepas tu, saya pergi mandi. hmm, sejuk sikit..lepas mandi, perut lapar la pulak! saya terus pergi dapur.. bestnye..dah mandi, makan la pulak.. bila tengah makan, saya tersentak. patut pun saya marah-marah tadi..perut lapar..tension lagi..sebab perut saya yang lapar yang saya TAK PERASAN, saya marah- marah sampai kerut seribu di dahi. ummi singgah dekat ruang buku (ruang buku ni bersambung dengan tempat makan) sebab buai adik. ummi sengih je tengok saya..ummi kata: kesian kakak ye..lapar ye..nanti dah siap kerja tu ummi belanja makan.. habis je cakap ummi gelak-gelak..adoii..ummi tahu saya marah tadi sebab saya lapar..saya sengih je..hehehehe..

siap makan, sambung balik kerja tadi. mnasib baek lah adik saya atiqah tolong sambung sikit. tak lah banyak sangat nak disiapkan..buat kerja tadi, sambil-sambil tu, saya layan kawan-kawan yang online, menggodeh website orang lain..ummi tengok saya..

ummi kata: aii..bila la nak siap kerja ummi ni..
saya: ok2..(^_^) sambil sengih saja..

malam dah semakin berusia.. tidur lambat lagi lah jawab nye..lebih kurang pukul sebelas, ummi jenguk lagi kerja saya(err, kerja ummi tak siap lagi)..sambil cerita-cerita. kawan-kawan ummi pun senasib jugak lah malam ni. kene siapkan keje ni..haaii, banyak nye kerja ummi yang tak siap lagi. saya layankan saya ummi sembang-sembang sambil siapkan kerja tadi..

sekali ummi kata..dah semua orang sibuk dengan kerja masing-masing..bukan ummi je (bila saya mengeluh dan membebel pasal soalan exam semalam yang hilang tu) agaknye..kakak tak ikhlas kot buat kerja semalam..dusss! adoiii..ada benarnya kata ummi.. lepas itu..saya diam saja..tak berdaya menjawab..

saya tanya pada diri saya..tolong ummi kan satu kewajipan...ikhlas kah saya? agaknya, kalau saya betul-betul ikhlas, kerja ni boleh siap lebih cepat kan? kalau saya betul- betul ikhlas, pasti Allah dah beri ganjaran yang banyak-banyak dan besar-besar kerana menyenangkan hati ummi kan? ikhlas ke saya?

ya rabb, susahnya nak ikhlas..ikhlas, macam semut hitam..yang berjalan ditengah pekat malam, di atas batu yang berwarna hitam..ikhlas tu ada dalam hati..kan? tapi sangat susah nak ditemui..macam semut hitam tadi..

ada ikhwah di indonesia (kredit for pak rendra) pernah tanya pada saya dan teman-teman sewaktu jaulah ilmiah kami di sana..

dia: ikhlas nggak?
kami jawab: insya Allah ikhlas..
dia kata lagi: kalo ikhlas itu harus menangis..
kami: ha? kenapa pulak harus menangis?
dia: ya iyalah..sambil terseyum..

bila dipikirkan..kenapa kalau nak ikhlas harus sampai menangis? hmm..sebabnya..mengikhlaskan sesuatu ialah perkara yang sangat halus..bila berbuat sesuatu, nak istiqamah ikhlas, hati ini selalu teruji. peritnya mahu ikhlas, air mata jadi saksi. sekejap ikhlas, sekejap lagi..mengeluh.. ehh, ikhlas ke tidak ni?

ya muqallibal qulub, thabbit quluubana 'ala diinik wa 'ala thoo'atik

wahai tuhan yang membolak balik kan hati, tetapkanlah hati-hati kami dalam agamaMu dan dalam ketaatan kepadaMu


utrujah: kerja ummi tak siap lagi..

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Asma', ana ble bayangkan la cerite nt tu..kih3..sminggu lebih dok umah nt,hmpir stahun dok bhdapan dgn nt smeja dalam kelas, ana da faham sgt da fe'el nt marah2 n mrungut..kih3..n, ana ble bygkn muke cool mak nt tu.. ;) tinggikn imaginasi ana??hehe..

    ReplyDelete
  3. huah...dpt byg..dasat2...akq yg suke ngomel byk2...thehehe...tamo bekap adek...ahaks!!!

    ReplyDelete
  4. huhu kenape saya takleh bayang?? Nak bayang jugak..*busan mengadap tesis*

    ReplyDelete
  5. jika ana msh ade lg ummi...huu brapa susah pun ummi bg keje..ana nk jugak buat!!tak mo bg umi susah lg..

    ReplyDelete

yang memberi hati