Tuesday, April 27, 2010

washing

dengan nama Allah yang Maha Mengetahui segala hati

ada satu terapi yang sangat berkesan untuk saya bila dihinggapi satu rasa. rasa ni memang sangat tak best. pasti semua orang jua pernah merasanya

alhamdulillah setelah mengamalkan terapi ini, kebarangkalian berjaya sememangnya amat besar dan berkesan. he. kerana saya telah mencubanya berulang kali setiap kali terkena jangkitan yang berbahaya lagi boleh berjangkit ni.

terapi tersebut ialah..membasuh pinggan.he. seriously terbaek dan berkesan. bila basuh pinggan, rasa macam tgh membasuh hati..

disebabkan saya ni ada spesies degil, keras kepala dsbg, bila basuh pinggan memang macam menguji emosi la. bila tengah basuh-basuh tu memang sure la ada yang akan tambah. tambah lagi. lagi.lagi..dan hati yang degil, ni memang la rasa macam nak jerit je. suruh basuh la sendiri pinggan sendiri...tapi by the time...proses 'membasuh' akan membasuh sekali kepala otak dan hati saya. supaya sabar dan ikhlas...kenapa la nak besar kepala sangat.. ikhlaskan saja. kata nak beramal..ni baru amal kecik-kecik yang ringan. belum lagi amal-amal besar yang menguji komitmen yang lebih besar.. hailoh

at the end of the chore, hati biasanya akan lebih lapang. ya kerana proses membasuh yang penuh dengan bentakan bahagian hati yang sombong dan degil akhirnya kelelahan kerana kita terus sabar dan istiqamah melalui proses basuhan...dan juga sebab dah larat nak melawan team akal+iman yang tersangat yakin dengan janji-janji Allah pada setiap kebaikan yang dilakukan:)

jadi, boleh cuba ye!oh. dan mungkin bukan basuh pinggan je. basuh+sidai baju, sapu rumah,dan macam-macam lagi cara maybe works for you.

utrujah: basuh pinggan suits me the best. what about you?

7 comments:

  1. suits me too..compared to cooking la..cooking is a failure, washing is a triumph..haha

    ReplyDelete
  2. hebat sungguh.. basuh pinggan pun bole basuh hati skali eh.. kagum o.0

    ReplyDelete
  3. Kalo nk lebih berkesan, lepas basuh lap pinggan dengan kain sampai berkilat..

    ReplyDelete
  4. to khadira
    he. ada geng basuh pinggan rupanya. huda pun sekaki gak.

    to rue
    idak le. bukanke ke kita sama2 mencari makna kehidupan dalam setiap aspek pun. supaya kita yang selalu lupa ni selalu ingat ada Yang selalu memerhatikan hati kita:)

    to beejan
    keje mengelap pinggan hanya terjadi jika ada kenduri dsbg yg melibatkan pinggan mangkuk cantik ummi dari almari

    utrujah: oh lupa, melipat baju pun sama juga

    ReplyDelete
  5. huda mane ni asma? :)

    10 hari ni, duk umah mengasuh.
    mengasuh budak, mengasuh rumah skali.
    basuh pinggan~ :)

    dan sy suka mengemas.

    ReplyDelete
  6. eheh, huda zambry la.

    btw, mmg bagus mengasuh bdk2 ni. cepat berlatih. biasakan diri:)

    ReplyDelete
  7. pecah mangkuk,pecah gelas,
    bila timi ngantuk, asma'la basuh gelas rumah timi..
    ape ni punya pantun daa..haha saje je rasa nak berpantun jgk..haha..asma! jom mai umah kte bsh pinggan.! pinggan umah kte sket je :D

    ReplyDelete

yang memberi hati