Tuesday, May 12, 2009

hadiah dari dapur

dengan nama Allah yang maha hebat azab seksanya

kelmarin baru sahaja merasakan satu rasa ini. bahana tidak berhati-hati di dapur. perit mencucuk-cucuk dan pedih. rasa sakit di dunia. alkisah terjadinya kerana salah sendiri. meniskus sup didalam mangkuk cuma tinggal 2mm dari permukaan. degil juga mahu mengangkat dari dapur ke meja makan. dan berlakulah tragedi banjir sup melimpah mahu keluar dari mangkuk. silap step deh..dan banjir menyiram ke tapak tangan. tahan dan jerit. refleks. perlahan2 menggigil menahan sakit. menahan diri dari melepaskan mangkuk sup ke lantai. fuh. selamat mangkuk sup berdiam di tepi dapur. selamat rezeki untuk yang lainnya.

dan kulit tangan memerah. sakit berdenyut mencucuk. serasa mau masak daging2 ditangan. juga hampir empangan air mata pecah. sakitnya di dunia. juga tak dapat membayangkan sakitnya di akhirat.

he shall be made to drink of the water of most bitter distress
[ibrahim:22]

And say: "The truth [has now come] from your Sustainer: let, then, him who wills, believe in it, and let him who wills, reject it." Verily, for all who sin against themselves [by rejecting Our truth] We have readied a fire whose billowing folds will encompass them from all sides;and if they beg for water, they will be given water [hot] like molten lead, which will scald their faces: how dreadful a drink, and how evil a place to rest!
[alkahfi: 39-40]

tak dapat saya bayangkan. bagaimana mahu menahan rasa sakitnya air2 menggelegak yang berpuluh-puluh tahun lama dipanaskan di neraka jahannam. jerit selama mana. tak berkurang sikit pun rasa sakit mahupun tension. jeritlah sekuat mana. seksaan tu tak berhenti hingga padam bersih semua dosa.

sekadar sembang2 melontar idea dgn ilmu yg ada. dengan cara yang berbeza.

saya: dah, gi sembahyang
SAH: takmo. kalau anti sembahyang, ana ikut sembahyang
saya: kalau ana tak sembahyang nak jugak ikut ana masuk neraka?
SAH: nak. sebab ada kawan
saya: kat neraka nnt mana kenal kawan. semua orang sebok.
SAH: sebok?
saya: sebok kena seksa...lepas tu boleh lagi. sebok2 kena seksa, nak salahkan orang lain. cakap, pasal dia lah, aku masuk neraka. pastu baru nak menyesal. pulang kan aku ke dunia. aku janji nak buat baik. alangkah baiknya kalau dulu aku cuma tanah..
SAH: maknanya kenal kawan gak la kan. siap sembang2 lagi..
saya: dah le tu. main2 pulak
SAH: astaghfirullah. ada ke kita ni boleh main2 dengan azab neraka..

sembang2 ni sekadar peringatan untuk diri sendiri dengan seorang sahabat. takut ke kita masuk ke neraka? muhasabah yok! sungguh tiada niat secuil pun mempermainkan azab2 dari DIA yang mempunyai sekeras-keras azab seksa..

juga mendapat sesuatu percuma dari ummi.

ummi: hah, tu lah. kalau tak masuk dapur. baru tau rasa. ni ummi punya.
sambil menunjukkan bekas2 parut ditangan.

ha. terasa sungguh saya. bukan sebab tak masuk dapur ye:P tapi kerana saya sendiri memilih berada di jalan yang sukar dakwah dan tarbiah. yang dijanjikan beronak dan berduri. jika saya tak benar2 berada di atasnya. berlari, berjalan, melompat, merangkak. laju atau perlahan. maka, sudah pasti saya tak merasakan pedihnya dan sakitnya.

ouch! benar itu selalunya pahit dan sakit. tapi jangan serik merasa...


utrujah: peringatan dari dapur. alhamdulillah. tangan tak masak dan juga sudah sembuh sepenuhnya selepas bangun tido. alhamdulillah:)


9 comments:

  1. salam.
    hoho insaf beb..
    sengal2 ayam jek ek nt ngn kawan nt uh. hu.
    mcm knal jek sape dia. hueh

    -syaimaa'-

    ReplyDelete
  2. org kate kalo tgn ala2 melecur..cpt2 bubuh planta..tahlaa..~x(

    *teringat tym gorenk ikan keli yg degil dulu..

    ReplyDelete
  3. huhu.insaf seh. sgt seram. nak masuk syurga, tanak transit2.aamiiin utk semuaaa org.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. well thats not good. barued jugak terkenaed percikan minyak panas. Penuh lecuran hitam2 yg makin pudaring.I guess for the time being kene bersabar. Kalau nk elak parut, try letak bio-fuel,terdapat di farmasi berdekatan anda. penah guna dkt muka ana, hasil jatuh dari kuda.

    ReplyDelete
  6. tade la kecederaan serius mana. alhamdulillah cuma kena sup panas yg baru siap masak freshly from kuali. juga tade lecuran thp 3rd degree. juga tak guna planta (ikan keli tak bersalah ye. mmg dia suka meletup2kan diri jika digoreng) mahupun biofuel:)cuma guna minyak gamat cap.. ntah r. x ingat.;;)

    ReplyDelete
  7. mcm2 petua pertiwi.. tahulah farmasist-tobee kite ni ubat ape yang shesuai - kerosakan language ye sume org

    ReplyDelete
  8. salam.
    masyaAllah.
    mmg byk pon kerosakan bahasa.
    berkerut2 dahi baca komen mu'az. haih.
    haa ubat tradisional jugak jadi pilihan.
    inilah dia bakal pharmacist kita.
    mendokong industri mesia.
    sapot brg keluaran mesia yer! lg2 yg tradisional. heh
    ok dah.
    mepek.
    ws

    -syaimaa'-

    ReplyDelete
  9. hoho.alaa.sakit sangat ke kena air panas.kalau mandi air panas macam mana pula?1st time mandi kat kolam air panas.agak seram la kan.

    ReplyDelete

yang memberi hati