Wednesday, March 26, 2008

anda rasa?

sy nk tnya soalan...


apa perasaan anda? kalau menghadapi situasi berikut...


andaikn anda seorang, bercakap dgn sekumpulan remaja yg lebih muda dr anda....


tp...ada yg buat tak tau.. seolah-olah anda tak wujud pun di situ..


ada yg bersandar di dinding dan berbisik2 sesama sendiri smbil sengih2....seolah2 anda tak wujud pun kt situ....

anda minta mereka beri perhatian, suara anda bagai angin lalu..

anda minta mereka menulis, ntah apa yg diconteng..

ada jugak yg melayan anda... tp dgn loyar yg agak buruk...menulis dgn sesuka hati sendiri

nasib baek..ada juga yg sudi melayan anda kn?


sterusnya..

apa yg akan anda lakukan?

ketawa...

menangis...

senyum...

marah...

masam...

atau diam saja?

solusinya? byk...dan yg paling best..org akn selalu akan kata..bersabarlah..mudah ke nak sabar? saya percaya jawapannya pasti sssuusssssaahh kn? tp mustahil k nak sabar? bak kata adik sy... impossible is nothing. memang, sabar ialah perkara yg sangat besar. kalau tidak, masakan sabar jd sebahagian dr iman?

saya pernah mengalami situasi diatas. oh..berat sungguh..trus terangnya..saya bukan seorang yg amat penyabar..tp alhamdulillah, mulut saya x meletop pun, muka saya x merah pun. duduk bersama dgn org yg dikenali buat saya x marah2. jd sy sebenarnya da lama x marah org:) x pelah, x rugi ape pun sabar kn? bahkan kita akan merasa nikmatnya sabar bila melihat natijah yg kita dpt..

bila sakit rasa nak sabar, saya pernah rasa macam nak nangis..(bunyi mcm cengeng, tp sy x lah cengeng mn~cuma hampir tergolong dlm kump tu) tp perasaan ni buat saya teringat..pada rasulullah yg seumur hidupnya penuh dgn kesabaran...sabarnya nabi, dgn memagang kunci husnu dhzan~bersangka baik!

teguh hatinya nabi, saat diberi kata dua oleh kaafiruun melalui bapa saudaranya. lantas dia bersuara:

"demi Allah! kalau matahari diletakkan ditangan kananku, dan bulan ditangan kiriku supaya aku meninggalkan urusan ini, sekali-kali aku tidak akan meninggalkannya, sehinggalah Allah memenangkannya atau aku binasa kerananya."

tabahnya dia, saat diseksa lebih keras..
x pernah berganjaknya dia, saat ancaman bunuh seakan tekad menjadi nyata..
tetap hatinya, walau dihalau di hina, dibaling batu sehingga mengalir darah merahnya...

sabarnya nabi, setiap yg dtg menguji disambut dgn senyuman
andai rasa sgt teruji, dia merintih berharap pada kekasihnya yg satu..

sabarnya nabi..tak terhitung..ditambah lagi, sabarnya para sahabat.. sabarnya para tabiin..sabarnya para mujahidin..

ya! saya dan anda, pasti juga mampu bersabarkn? sama2 kita ikut mencontohi nabi, para sahabat, tabiin, mujahidiin..lihat org bersabar, akan buat kita pun rasa nk bersabar juga kn:)

fenomena mad'u hari ini, menjadikn bersabar cabaran utama para daie, meladeni mad'u dengan hikmah dan contoh yg baik. istiqamah dan ikhlas:) perit? bersabarlah...adoiii

utrujah: kalau marah tgh berdiri, gi jalan2..sedut oksigen byk2 smbil zikir sebut nama Allah 8x dalam hati, hayati...eh..da cool down..

2 comments:

  1. hm =)..yup2..skrnya ana di tem enti pastinya bengang memanjang.. mgkn senyum dan sabar masih ada..cuma kat dalam tengah menangis =)


    okey..jom kita berusaha jadi orang yg sabarrr!!!

    nad:hm org malas nak sign in..tgk2 blog ni x blh ade anonymous pulak =)

    ReplyDelete
  2. jap2!!ni mcm kisah y akak tau..yg hr tu pny prog ke?ehhhmm~~ =)

    asma', its a pleasure 2 hv u as a sister fillah. seronok dpt mengkoreksi diri dan hati dgn nt, menyedarkan diri bhw kita berada di comfort zone yang tak ramai orang rasa, tapi diperlukan oleh ramai org. ;)

    ReplyDelete

yang memberi hati