Friday, November 2, 2007

saya n peperiksaan..1

.: hati saya bercerita...

seronok rasanya bila jumpa adik2 form 5 yg berdbor2 nk periksa..jd teringt ms saya menghadapinya..rasa mcm spm tu lah segala2nya time tu...mcm2 pertanyaan buat saya tersenyum..

a: kak asma', apa pesanan terakhir?

b: kak asma', camne eh? takut ah..tinggal lg dua minggu..ana rasa byk lg yg x study..

c: kak asma', rasanya nk amik sains tulen k sains sosial?<-ni soalan bdk br abis pmr:)

lalu..semuanya sy jwb dgn jwpn yg skema abis..uhuk!..sori lah ye('_'!)

masa spm dulu..elok2 je lps paper bahasa arab tinggi 1(tu paper first tuh) sy diserang penyakit! batuk x berhenti..fuhhh..pnat tekak, otot interkosta dlm n luar naik turun bila saya batuk. smpi sakit2 rasanya tulang rangka nih! uhuks!uhuks! puncanya, mmg salah saya..tulah..sapa suruh mkn tgh hari lmbt.. tp nk kna mkn gak kalo nnt dlm dewan kalo lapo, x leh cocentrate, kalo x cocentrate, x leh pikir..pstu terkocoh2, sekali tgh nk cpt2 mkn tu..uhuks! tersedak! minum air pn x reda n batuk pn bermula..huhuhu.. dh lah lps tu nk kna siap2 beratur sblm msk dwn peksa awal! seksa sungguh ms tuh. hmpir2 termuntah ms tgh beratur. pstu paper bahasa arab tinggi 2(ada karangan...huhuhuhu) bila batuk, terberhenti..x leh tulis..kjp2 batuk, kejap2 batuk! dlm kepala, pikir nk kejar masa lg, nk pk isi2 yg bernas lg, kebetulan..saya ni jenis yg kalo menulis mmg lmbt! ya Allah..ujiannya..ms tu mmg bergantung pd Allah je lah. muka ummi n abah terbayang-bayang dlm kepala...igtkn batuk2 tu kjp je..yelah..tu baru nk msk second paper..berlambak2 lg paper yg blum berjawab..moga2 cpt baik! doa sy dlm hati..esoknya nk peksa bm plk(kalo sy x salah lah)..karangan nk kna lg panjang..

nk dijadikn cerita, lg best.. batuk saya rupa2nya, kekal smpi saya abis peksa pn dia x abis2 lg (shbt sy kata ni musti sbb tension..he? sy tension ke ms tu?)..huhuhu..ssh tau! sampi satu tahap, bila batuk sy pnjg, smpi rasa pening, dunia trasa berpusing kjp. darah terasa menyerbu ke muka, kwn2 sy kata muka sy smpi merah2.dh lah ms tu paper2 yg ada karangan..english..bm...haru biru..dwn periksa yg spttnya sunyi sepi dimeriahkn dgn bunyi batuk sy selama sbln...kesian btul siap yg duduk kt dpn, belakang, n kiri saya..terganggu dgn bunyi merdu dr tekak sy yg gatal nih! tiap kali peksa sy doa moga mrk cemerlang sbg tebusn rasa bersalah sy, memekakkn telinga derang(nasib baik dua2 yg duduk kt depan n belakang sy pass their spm with flying colours..kalo x nk jwb apa kalo depa salahkn saya?huhuhu)..alhamdulillah..sy ada tmn2 yg sgt prihatin..demi kesihatan sy..saya dilarang sama sekali minum minuman berais!<-nasihat si anak doktor huhuu..terliur sungguh ms tu tgk org len sesedap rasa meneguk air yg sejuk tu..tp demi kasih syg mrk..sy ikutkn jgk..kalo x, x tertahan teliga ni nk dgr bebelan2 derang....tulah cerita peksa saya, spm, n batuk..

moral of the story...time peksa, jagalah kesihatan. kalo jd mcm sy, sape yg ssh? diri sndiri n family jgk..nk fokus pn payah..paling penting..dwaktu yg genting2 camtu..byklah berdoa n tawakkal pd Allah..kita x pernah tahu apa yg akn jadi pada diri kita. hari ni sehat, esok lusa? sapa yg tau? mcm kata nabi..manfaatkn lima perkara sebelum dtg lima perkara..kdg2 bila jadi gitu..barulah nak teringat kt peasan nabi..padahal dia dh bgtau lama dah..

sehat sebelum sakit
lapang sebelum sempit
muda sebelum tua
kaya sebelum miskin
hidup sebelum mati...

utrujah: lps drpd tu..tiap2 kali peksa..sy pastikn sy x buat perkara2 yg boleh buat saya sakit time
peksa..haru biru jdnya nnt! serik dah...


No comments:

Post a Comment

yang memberi hati