Thursday, May 24, 2007

becoz of this hijab

.: hati saya teringat...

sebelum saya tdo beberapa malam yg lepas, saya teringt mentoring(sama mcm usrah kita lah kt sini) yg saya join bulan january yg lepas di jogja dgn adik2 di maahad aaliyah~kira mcm SMKA lah kt sini...kenapa saya teringt? ntah..saya pun pelik..agaknya..dlm keboringn saya tunggu surat twrn uia ni, mcm2 benda yg saya dah terpikir..

ok, sambung cerita..saya ke
sana membonceng motor dgn mba...(saya lupa nama dia '_'! ~sori ya!) tapi x pakai helmet~huh, sgt bahaya..saya pun risau jg dlm hati sbnarnya.. dalam perjlnn tiba2...topi R2J (stands for ROAD TO JAVA) kesayangn saya tiba2 melayang. ~dlm hati, saya sgt takut x dpt balik topi saya tu. huhuhu. bayangkn ditgh2 kesibukan jalan raya di jogja, topi tu hampir dilenyek dan jd mangsa kemalangan jln raya.. alhamdulillah, bila saya toleh kebelakang dan tgk balik, topi saya dah bersambut oleh org lain, student yg baru balik dr sekolah..maka...dgn rasa yg teramat malu, saya ucapkan terima kasih pada dia.. perjalanan diteruskan tapi otak saya mcm tertinggal kt belakang, peristiwa td (walaupun cuma kisah topi terbang) bermain2 kt kepala saya mcm wayang. dlm hati cuma tuhan saja yg tahu..saya sgt takut kalau ia jd alamat mentoring yg akan saya join akan jd berantakan. whooosh~pergi jauh2 suudzhon ini! buat saya x confident je!

akhirnya, saya sampai jgk! my first impression? terkejut jgk. sbb ingatkan mcm maahad kt mesia, semua baik2 je. tapi kt situ cm se-level dgn sekolah kebangsaan biasa., sgt hingar-bingar mcm pasar tp masih aman. culture shock yg saya alami cuba saya cover dgn senyuman saya yg semanis gula pasir mungkin yg saya boleh buat. oit, ingat sikit! NEVER judge people by it's cover. ~kenapa lah saya sgt terbiasa dgn attitude yg buruk ni. sebelum mentoring, saya dijemput menunggu di bilik guru dan saya dilayan oleh seorg cikgu yg mengajar bah arab disitu~buat saya tteringat kt ustzh saya yg mengajar subjek nih! garang, tapi yg paling best bila dia sporting. waaa, saya ditanya mcm2, kalah reporter tv3 ni. xpe lah lyn je lah. dlm hati, berkali2 saya berjanji akan perbaiki skill PR saya yg sgt kuno dan outdated ni! Ya Allah, jgn jdkn ini satu penghalang utk saya trus berada di jln Mu...

dalam setengah jam lepas tu, baru lah saya join mentoring dgn adik2 kelas 2 (hmm lebih kurang tingkatan lima)yg bermula lepas bbdk lelaki pergi solat jummat~ oh ya, hari tu hr jumaat. jd yg join mentoring cuma bbdk perempuan. mentoring? formatnya mmg sebijik mcm usrah kita..mula dgn tilawah dan alhamdulillah time tu saya bw al-quran kesayangan saya, jd x susah dan rasa lebih confident! yess, level confident saya meningkat! hari tu Allah perkenankan bacaan saya jd sgt lancar dan sedap ~saya x perasan(^_^) tp mmg sgt sedap smpai saya diminta baca lebih dr yg lain..

kerana hari itu saya jd tetamu jemputan, saya kena perkenalkn diri saya n cerita all the stuff psl family, school, Malaysia of course! x lupa, siap mcm ada test utk arabic n english languange. saya disuruh utk takkalam bi lughatil 'arabiyyah and speak in english. ~zuup, trus saya teringat ujian ulbs SPM sms sekolah yg sgt mentensionkan saya. but everything went just fine..thanks to Allah. bla,bla, bla... saya ckp je lah dan ttiba....

jeng, jeng, jeng...saya dpt satu soalan cepu emas yg saya x sangka akan ditnya hr tu. kenapa pakai tudung labuh segini? hmm, mmg x sangka! soalan mudah utk yg benar2 tahu kenapa harusnya muslimah berjilbab labuh kan? tp bagi saya masa tu, soalan ini jd sgt susah sebab saya berdepan dgn adik2 yg hijabnya hanya menutup kepala! otak saya berpusing2 mencari dimana2 lokasi dlm serebrum dan serebelum saya simpan jwpnnya dan ternyata yg keluar dr mulut saya cuma jwpn2 fiqh dr surah an-nur pada mulanya. dan macam2 lg..

tapi sekejap! saya dh lupa satu perkara, bila saya muntahkan jwpn2 fiqh, saya terpandngkn seorang adik ni yg serta merta memegang tudungnya yg pendek dan hanya diam. mcm mn saya boleh lupa, adik2 ini baru saja rasa seronok utk join mentoring ini utk bermesra dgn islam dan ttba saya dtg hr tu mnjd hakim yg seolah menjatuhkn hukuman bhw jilbab harus labuh. Ya Rabb, apa yg jd pada saya..? mcm mn saya boleh terlupa, ini bukan uslub dakwah yg sbnarnya! walaupun mungkin ada yg boleh terima hujah2 aqli saya. namun cepat2 saya cover dengan satu analogi betapa wanita harus menutup auratnya dan melabuhkan jilbabnya..saya katakan ttg analogi wanita dgn barang yg berharga, harus disimpan supaya x terlihat dan menjadi terus mahal dan ada standardnya yg tersendiri. semoga hidayah Allah bersama kalian adik2 yg saya cintai krn Allah. saya sgt berharap walaupun percakapan saya byk kelemahannya, penampilan dan peribadi saya menjadi qudwah kpd adik2 tu. action speaks loder than words right?

alhamdulillah, mentoring berjln lncar dgn mcm2 soalan bertubi2 terus ditembak pada saya..diikuti dgn sessi sharing bersama ROHIS (stands for ROHANI ISLAM)...yg hmpir kelam kabut mcm itik berckp dgn ayam, kdg2 ada boleh difahami dan kdg2 tidak. walaupun kita serumpun bangsa, berpegang pada aqidah yg sama, kebudayaan dan bahasa sering menyebabkn kita miss communication..('_'!)

petang menjelang tp saya mentoring hr tu buat saya terfikir berkali2. betapa saya harus melatih akal saya utk selalu mendahului lidah saya. kali ni saya serius! saya harus lebih menjadi lebih faqih bukan hnya fiqih. ya saya WAJIB! bukan setakat harus. thank u Allah, becoz of this hijab, saya belajar sesuatu ttg kelemahan diri saya.

~ dlm hati saya rasa sgt kesal!
saya harus belajar utk terjun ke gaung masyrakat ini. first, seek to understand than to be understood!

terlajak perahu, masih boleh diundur lg,
terlajak kata hilang percaya..


1 comment:

  1. salam,asma.yup btul tu.kdg2 terlps ckp mcm tu,n kalau ana akn trus blurr utk bkata2.so what do we do?practce makes perfect i guess.byk kali face that kind of situation akan jadikan kita lg cpt berfikir utk lg cpt cover balik apa yg kita terlebih silibus cakap.

    ReplyDelete

yang memberi hati